maandag 1 april 2013


Aix en Provence op Tweede Paasdag is een beetje saai want ook in Frankrijk is deze dag, net als bij ons, een vrije dag. Dat betekent weinig winkels open en ook culturele instellingen (zie verder op). Toch is het ‘s morgens om negen uur al goed toeven in de binnenstad: er zijn markten die druk bezocht worden, brasseries en fraaie café’s waar veel volk al aan de kleine glaasjes zit. In de Middeleeuwse straatjes met veel winkels lopen hele kloften toeristen onder leiding van een gids al te koekeloeren. Ik hoor vooral Italiaans.
Dat land ligt een dikke 200 Km van hier en die Italianen hebben wat te vergelijken. Hun cultureel erfgoed is fameus, hoe zou het staan met de erfenis van vroeger tijden bij de Fransen?
Op de Romeinse baden Therme Sixtus uit de vroege jaartelling na is de stad Aix en Provence niet echt oud. Middeleeuws, dat wel. Die Thermen zijn er trouwens nog steeds, nu verbonden aan een hypermodern hotel met zo te zien een flinke klandizie. De nauwe straatje worden afgewisseld door prachtige pleinen, zoals dat bij het stadhuis waar een ‘maandagsmarkt’ staat. Veel herbes de provences, gedroogde lavendel en wat dies meer zij. Fraaie boulevards aan de buitenkant met platanenrijen aan beide kanten laten zien dat het hier bij heet weer (en dat is het zomers) fantastisch moet zijn. Nu is er geen blaadje groen aan de skeletachtige bomen te zien en dat maakt het inderdaad wat spookachtig. Maar ik doorzie hoe de sfeer ‘s zomers is. Ik sta in de binnenstad ook even voor de dichte deur van het Aartsbisschoppelijke paleis. Hier speelt zich op de grote binnenplaats het Festival van Aix zich af. Er hangt nu al een grote vlag met de data: 7 tot 27 juli 2013 en een aantal van de opera’s wordt aangekondigd. Als ik van de zomer ga kijken op de TV dan weet ik nu hoe het er bijligt.
Voortreffelijke koffie en een croissant houden me op de been. Bij een super de luxe VVV hoor ik dat het museum dat veel werk van Cezanne aan de muur heeft vandaag helaas gesloten is. Morgen ook trouwens want de gebruikelijke sluitingsdag is dinsdag. En hoe staat het dan met de Foundation Vasarely (Vasarely is de maker van veel aansprekende zwart/witte toegepaste kunst waarvoor langs de autoroute du soleil reclame
 wordt gemaakt), helaas hetzelfde laken een pak. Het natuurmuseum is wel open......
Ik weet niet of ik er aan toekom. Morgen in ieder geval met de bus naar Marseille, wellicht woensdag (dat wordt de mooiste dag van deze week, zo luidt de voorspelling) ook.
Maar hoe dan ook Aix is wel een mooie uitvalsbasis. Ook naar b.v. de Mont St. Victoire die Cézanne honderden malen vastlegde.
Vanmiddag regen, morgen moet het weer droog zijn, zo vertellen de dames van de camping. Ben overigens op de fiets naar de stad geweest want de bus ging eenmaal in het uur op feestdagen. Op werkdagen om het kwartier.


Op dezelfde plaats bevonden zich in de Romeinse tijd ook baden.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten