maandag 15 april 2013


Ferrara drukke marktstad

Italië heeft schitterend weer en dus fiets ik maar wat rond. Ferrara heb ik zo langzamerhand helemaal in beeld en met z’n fortificaties, Middeleeuws stratenpatroon in combinatie met veel fietspaden is het hier goed toeven. Vanmorgen belandde ik bij de toeristenhaven. Ferrara grenst in het zuiden aan een uitloper van de Po. de Po di Volana heet die hier en dat maakt ook  scheepvaart (en sportvissen) mogelijk. De passantenhaven haalt het niet bij onze Prinsentuin: rommelig en weinig voorzieningen en met dit grote schip als afsluiting. Een soort Veronicaschip dat dienst doet als discoschip.


 Met het motorbootje op bezoek zou ik de uiterste hoeken van de haven opzoeken. Verderop is ook nog een roeiclub, er liggen tenminste tientallen werries en meermansboten op stellingen.

Verder fietsend kom ik bij de Porta Paula, een van de oude doorgangen van de stadswal en hier blijkt een enorme markt te zijn opgebouwd. Ook boven op de vestingwerken staan de kraampjes met als zwaartepunt textiel en schoenen. Verder ook veel keukengoed. Het is er smoordruk en ik veronderstel dus dat hier een weekmarkt staat die veel Ferraraianen lokt. 



De levensomstandigheden van de Italianen worden er niet beter op dus dan is je geld op de markt net even iets meer waard. Ik kan trouwens niet zeggen dat het land een armoedige indruk achterlaat. Het is niet zo dat in de steden veel winkels gesloten zijn of te koop staan. In Leeuwarden zijn het er meer dan in Ferrara. 
Alleen aan onderhoud van openbare zaken komt de overheid kennelijk steeds moeilijker toe: de wegen zijn over het algemeen slecht. En dan kwam er vorig jaar ook nog die schade aan gebouwen en museale verzamelingen bij. Je mag op de nationale wegen 90 rijden maar er staan overal borden met de waarschuwing voor een slechte weg met het advies 50 Km te rijden. Mijn camper stuitert soms over de weg en dat geeft een hoop gerammel in de keukenla.......

Morgen ga ik weer over zo’n ‘binnenweg’ rijden en wel naar Bologna. Daar moet ik ook nog veel zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten