woensdag 17 april 2013


studenten maken de stad

Een van de mooiste dingen in Bologna is de studentengemeenschap. Langs de Via Zamboni liggen de gebouwen en pleinen waar studenten de dienst uitmaken. Je loopt er zo naar binnen, komt op een binnenplaats met twee omlopen op de verdiepingen waar je ook naar toe kunt. Daar liggen de collegezalen waar ook les gegeven wordt en waar je, als je zou willen zo naar binnen kunt stappen. Eenmaal eerder zag ik een gerenommeerde universiteit zo open. Dat was in Coïmbra in Portugal. Beide instituten zijn dan ook eeuwenoud. Bologna legde de grondslag in 1088 zoals we gisteren al zagen. Coïmbra is uit de 13e eeuw als ik het goed heb.

de openbare binnenplaats van de Universiteit in de Via Zamboni

De toegangen tot die gebouwen liggen allemaal onder arcaden, overkappingen waar Bologna vol mee staat. In de Via Zamboni worden de eeuwenoude muren onder die arcaden gebruikt om uiting te geven aan je opvattingen. Ik stond bij een actuele plakpartij waar met plaksel en plakaten nieuwe meningen werden aangebracht. De oude beschilderde affiches werden eerst zorgvuldig verwijderd en in een prullenmand gestopt. Ook hangen er duizenden briefjes met oproepen voor bijeenkomsten maar ook advertenties voor studentenkamers.



De horeca in deze straat is ook in overeenstemming met al die studenten en het is er dan ook op elk uur van de dag een drukte van belang. Dat is het mooie van een reis buiten de vakantietijd, je ziet zo’n stad in z’n dagelijkse gedaante.

Op het prachtige Piazza Maggiore staat naast veel ander moois ook de Salaborsa bibliotheek. Zo te zien het hoofdgebouw van de openbare bibliotheek. Prachtig mooi en zeer druk. Alle studietafels zijn bezet.



Ik was natuurlijk al in vele kerken waar het heerlijk koel is. De Basilica San Petronio aan het grote plein staat zolang ik hem ken al in de steigers, maar die zijn voorzien van enorme foto’s zodat je toch een indruk van de voorgevel krijg. Ad Fahner mailde mij dat in deze kerk Liuwe Tamminga, afkomstig uit Leeuwarden de organist is. Ik kwam hem toevallig niet tegen....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten