zaterdag 6 april 2013


Parma een wonderlijk mooie stad


Zaterdag m’n camper verplaatst van de slordige camping bij Voltri, Genua, naar een wonderlijke “camping” in Parma. Binnen een afgeschermd deel met slagboom van een enorme parkeerplaats aan de rand van de stad. Het is een plek die speciaal voor campers is bedoeld. Het lijkt wat eenvoudig op het eerste gezicht maar dat blijkt het niet te zijn. Een enorm enthousiaste beheerder die goed Frans spreekt geeft me veel vertrouwen en alles is aanwezig. Goede stroomvoorziening, prima toiletten en douches en een koffietentje. Ik kan weer eens op de fiets naar de stad. Via een vrijliggend fietspad is het precies vier kilometer over vlak terrein tot het Piazza Garibaldi, het hart van de stad. Ik heb vanmiddag de binnenstad al even verkent en ik viel van de ene verbazing in de andere. Wat een prachtige stad is dat Parma. Veel kerken, nog meer torens maar ook theaters, intieme en grote pleinen. De stad lijkt enigszins op Bologna, hier niet zo ver vandaag. Dezelfde sjiek met prachtige winkels en uitgestalde waar. Fraaie restaurants en drukbeklante terrassen. Naarmate de middag vordert wordt het drukker in de stad. Ook net als in Bologna gaan de bewoners op zaterdagmiddag en -avond in de stad rondlopen om dan later een restaurant op te zoeken.


Het baptisterium op de achtergrond van een levend stadsbeeld

De hangjeugd verzamelt zich ik groten getale op de trappen van het theater. Iedereen lijkt het naar de zin te hebben. Er is vanavond een klassiek concert in de Duomo onder het motto ‘een Stradivarius in de kathedraal’, het begint om 21 uur en ik sta dus in de startblokken om er heen te fietsen. Stadivarius woonde 50 km verderop in Cremona en heeft tot de dag van vandaag het vioolspel bepaalt.


Waar was Parma ook maar weer beroemd om?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten