woensdag 3 april 2013


Gesloten museums

Er staat wel een roze totempaal van MP2013 of te wel Marseille Provence 2013, Capitale Européenne de la Culture voor de deur van Musée Granet maar daarmee is dan ook alles gezegd. Dit museum dat paasmaandag èn dinsdag dicht was heeft openingtijden van 12 ‘s middags tot vijf uur en als ik er dan woensdagmiddag om 12 uur ben staat er in de hal de mededeling dat de belangrijkste zalen met werk van Cézanne en Giacometti gesloten zijn wegens het inrichten van een heel belangrijke tentoonstelling in het kader van MP2013. Ja zo moet je niet meedoen aan de Culturele Hoofdstad. Vind ik.


Gelukkig is het schitterend voorjaarsweer. Zonder jas en pet, op de fiets peddel ik naar de Fondation Vasarely. Ook een interessante (Hongaarse) kunstenaar die met ‘onze’ Esscher gemeen heeft dat hij gezichtsbedrog verwerkt in vaak grote sculpturen. Gisteren zag ik langs de snelweg een enorme letter V in zwart/witte blokken steeds in een ander perspectief staan. Om half een was ik bij het monumentale gebouw van de Stichting maar opnieuw heb ik pech: de expositie is van 10 tot 12 en van 14 tot 17 uur te bezichtigen. Ik heb geen zin om hier anderhalf uur om te hangen. Terug naar de stad en de stadspleinen voor een gezonde lunch. Ik besluit dat ik Aix nu wel ken, het was een aangename kennismaking, en fiets terug naar de camping waar mijn buren uit Baarle Nassau hun zwager verwelkomen. Dit is voor de lezer niet bijzonder ware het niet dat èn de buren èn de zwager en ik precies dezelfde camper hebben. kijk maar op de foto.


Aan de schotel is te zien dat de meest rechtse mijn Hymer is



Ik breng de rest van de middag in de luie stoel door. Heerlijk in de zon met een mooi boek (Stoner) en omgeven door voorjaarsgeluiden en het snelstromende beekje de l’Arc. Morgen naar Italië.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten