zaterdag 20 april 2013


eindeloos veel musea

In september was het Stedelijk Museum een week open toen ik in de rij stond om naar binnen te komen. Het was kwart voor elf want het SM was slechts open van elf tot vijf uur.
Ik geloof dat ze het zelf ook schandelijk vonden om vervolgens de openingstijd op tien uur te zetten. Vanmorgen stapte ik Florence’s belangrijkste museum, de Galleria digli Uffizi binnen om kwart over acht! Iedere dag van de week behalve maandags gaat dit museum om die tijd open. Het was veel bezoekers zeker ook nog wat te vroeg, kijk even naar deze foto:


Twee uur later was dit het beeld in de Galleria:


Het was trouwens de gehele dag museumbezoek en daar was het weer ook naar. ‘s Morgens zwaar bewolkt met een spatje regen, rond het middaguur knapte het goed op en toen de musea sloten scheen de zon uitbundig. Ik was na het bezoek aan Uffizi in Palazzo Pitti aan de andere kant van de Arno. Hier was ik voor het eerst. Dit enorme paleis biedt vier verschillende opstellingen onderdak en dan is daar ook nog eens een enorme tuin, type het Loo in Apeldoorn. Het was wel een zootje in dat Pitti-paleis. Bij het kaartjesloket kon ik met mijn pas niet terecht dus weer helemaal terug naar de ingang. In de bookshop moest de kaart gevalideerd worden. Wel aan vijf verschillende mensen gevraagd waar het museum voor moderne kunst begon. Er liepen tientallen studenten rond om te helpen maar Engels is in Italië “nog onder constructie”. Door die foute verwijzingen heb ik toch van alle musea een indruk gekregen: kostuummuseum, goud- en zilvermuseum en de binnenplaats waar met ongelofelijke herrie een tijdelijke arena met podium werd afgebroken. Kennelijk gisteravond een muziekfeest geweest met TV uitzending of zo.

Na het middaguur fietste ik de Arno weer over om Santa Maria Novella, basiliek en museum te bezoeken. Buitengewoon fraai gedecoreerde kerk met fresco’s tot in het gewelf, helder als glas. Het toetje bestond uit het nationale museum voor Fotografie dat aan het Santa Maria Novella plein ligt. Op het plein was het ook goed toeven met allerlei ‘vreet en eettentjes’. Dan weet je weer even heel goed waarom Florence zo’n grandioze stad is. Om hem in het geheugen te prenten hier een laatste, karakteristieke foto.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten