donderdag 11 april 2013


Zwerven door het stadhuis van Modena

Coby vroeg me of de Ferrari’s me ook om de oren vliegen omdat ze hier vlakbij worden gemaakt. Maar nee, hier heb ik nog geen een gezien. Wel een ander type auto. Van de week keek ik naar “de Wereld leert door” waar het ging over het wetenschappelijk ontwerpen van auto’s. Er schijnt een Nederlander bij Renault groot succes te hebben. Er werd gevraagd naar de mooiste auto en toen werden de Citroën DS19 en SM genoemd. De interviewster noemde als “lelijkste” auto de Fiat Multipla die je wel vaker als zodanig hoort noemen. Ik ben juist een fan van de Multipla en ook de wetenschapper aan tafel was het helemaal met mij eens. Hij stelde dat de ontwerpers van de Fiat juist waren uitgegaan van de berijder van de auto en zijn inzittenden. De auto is van ‘binnenuit’ bedacht: drie plaatsen voorin waarbij de middelste kan worden weggeklapt, drie zitplaatsen achterin. Alle hooggezeten met grote ramen rondom. De auto benadert het dichtst de paardenkoets waarvan de automobiel ook afstamt. En wat zie je hier in Modena vooral rijden: Multipla’s. Honderden als je er even op let. Volgens mij wordt de wagen nog steeds gemaakt, alleen het neusje met die koplampen is vervangen door een moderne type. Ik noem hem de Oude Schicht, het vervoermiddel van Olie B. Bommel want daar lijkt ie sprekend op.

Vandaag was ik in het oude stadhuis van Modena. Ik moest eerst een dubbele trap op vanaf het Piazza Grande, kwam bij een receptioniste die mij naar een lift verwees en boven werd ik geheel aan mijn lot overgelaten. Dat was heel leuk want ik kon alle gangen doorlopen, kantoren binnengluren tot ik bij de kantoren van Public Relations kwam en me daar voorstelde als oud-collega met de vraag of ik de historische zalen mocht zien. Een alleraardigste man bracht mij er (verdieping lager) en liet mij na een handdruk verder rondzwerven in de oude raadszaal, wethouderskamers en wat dies meer zij. Er stonden wel verklarende teksten in de ruimten die uit begin zeventiende eeuw stamden. Moet je eens voorstellen dat in Leeuwarden een toerist vrij door het stadhuis mag zwerven...... Overigens zijn de kleuren van de vlag van Modena ook geel en blauw, exact als de kleuren van Leeuwarden, alleen in twee banen.

De oude raadzaal van Modena

In het Palazzina dei Giardini in een prachtig park (een soort buiten van de adelijke familie d’Este) en in het Palazzo Santa Margherita (nu een grote bibliotheek) samen de Galleria civica di Modena werd een tentoonstelling van de wereldberoemde Nam June Paik, een zuid Koreaan die in de jaren tachtig en negentig furore en op de Bienale van Venetië indertijd opzien baarde. Nu een beetje gedateerd maar hij maakte prachtige sculptures van oude TV toestellen en gedateerde radiotoestellen. Een aantal documentaires over zijn leven en werk waren de moeite waard.

Modena ligt achter mij. Vrijdag rijd ik naar Carpi en aan het eind van de dag door naar Ferrara. Het weekend lijkt volgens de kranten ook hier prachtig voorjaarsweer te geven: voor heel Italië wordt onbewolkt weer voorspeld met ruim in de 20 graden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten