woensdag 10 april 2013


Modena heeft geleden door jongste aardbeving

Over de grootste componist Giuseppe Verdi toch nog even het volgende. Het echtpaar Verdi had geen kinderen maar wel een pleegdochter die trouwde met een inwoner van Busseto, Carrara. Zij erfden het hele bezit van de Verdi’s en vandaag de dag woont de familie Carrara-Verdi nog steeds op Sant’Agata; inmiddels de vierde generatie. Angelo Carrara Verdi beheert de nalatenschap.
Toen ik aankwam moest ik even wachten op een gezelschap Italianen dat onderweg was voor een rondleiding. Het bleken er wel veertig maar inplaats dat de groep in tweeën werd gedeeld, zoals beloofd slofte iedereen achter de gids aan. Dat begon mij al snel te vervelen en toen ik alleen ging zwerven kwam een medewerkster van de Villa die goed Engels sprak achter mij aan en zo kreeg ik een uiterst plezierige privérondleiding. Het laatste vertrek dat we bekeken was weer een slaapkamer. Het bleek het doodsbed van de grote meester te zijn. Maar Verdi was toch overleden in Milaan zo wist ik uit een monografie over Verdi. Klopt, in Hotel Milano, maar de hotelkamer werd exact nagebouwd in Sant’Agata en het originele interieur inclusief het bed werd door het hotel geschonken.
In deze kamer ook het dodenmasker en een afgietsel van de hand van de meester.



Vandaag Modena in een eerste verkenning gezien. Ik zit op een camping bij de camperclub Mutina waar naast een groot verkooppunt van campers en caravans is. Helemaal aan de rand van Modena, buitengewoon comfortabel en rustig. Er ligt een volledig vrij fietspad tot in het centrum van de stad. Ongeveer 5 km en prima te fietsen. Het komt ook nog langs een enorme Leclerc supermarkt dus op de terugweg kan ik zo boodschappen doen. In de stad bekijk ik de Duomo die een heel donker bakstenen interieur heeft maar bij nadere beschouwing toch een aantal elementen heeft die je in andere vroeg Middeleeuwse kerken nooit ziet. Rond het altaar blijkt de kerk drie verdiepingen te hebben. Onder het koor is een grote kapel met tientallen pilaren en boven het koor loopt een balkon. Daar mag je op en dan heb je een heel andere kijk op de kerk.

Er staat in Modena ook zo’n bakbeest van een lelijk stenen gebouw zoals in Parma het kasteel Pilotta. Ook hier zijn verschillende musea in gevestigd maar als ik binnenloop om de bibliotheek van de familie d’Este te bekijken blijkt die gesloten. Het gebouw blijkt flinke schade te hebben opgelopen bij de laatste aardbeving. Met name de bibliotheek is daar de dupe van. Inderdaad staat bij de ingang een soort tunnel die de bezoekers tegen vallende stenen moet beschermen. De benedenverdieping is wel open en daar zijn veel archeologische vondsten te zien.




Er is nog zo’n bakbeest in de fraaie binnenstad: het Ducale Paleis en daar zit sinds jaar en dat de officiersopleiding van het Italiaanse leger en van de politie. Het is niet te bekijken, toch gaat er voor mijn neus een hele klas scholieren naar binnen. Voor propagandadoeleinden veronderstel ik maar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten