zondag 15 april 2012


Leuven.
De man van de VVV nam gisteren uitgebreid de tijd om mij te vertellen dat de mooiste steden van Vlaanderen achtereenvolgens Brugge, Gent, Leuven, Antwerpen en Mechelen waren. Brussel hoorde wat hem betreft er niet bij. Vooral voor Leuven enthousiasmeerde hij mij en gaf er uitgebreide documentatie bij. En zo kwam ik op het idee mijn eerste volledige dag in Brussel, in Leuven door te brengen. Deze prachtige studentenstad is bereikbaar met de trein en zo zit ik om tien uur in de fraaie sneltrein naar Luik die in Leuven stopt. Een minuut of 25 en je bent er voor een bedrag van € 6,- retour.
  Maar zoals ik op de fiets door Brussel een wel heel rustige zondagochtend aantrof, zo was het in Leuven ook uitgestorven.

De 'beroemde' Brasserie du Sport van Leuven heeft op deze zondagochtend alleen speelautomaten te bieden. Eventuele winst in drankbonnen.

Eerst maar naar de Brasserie du Sport tegenover het imponerende oorlogsmonument bij het station dat de doden uit WO I en II wil eren. Een wat verlopen café (met ook slecht koffie) waar de bezoekers toch al uitgebreid aan de Trapist zaten en/of een speelautomaat tot een uitbetaling trachten te bewegen. Als dat mocht lukken dan werd er uitsluitend uitbetaald in drankbonnen zo liet een getypt briefje erboven weten. De sport manifesteerde zich vooral in trofeeën in de vorm van bekers die op lange planken stonden. Er was een heel curieuze rookruimte: stel je de glazen cel in een rechtszaal voor (zoals bij de maffiaprocessen). Die stond hier ook tegen een zijwand en binnen zaten twee rokers, bij voorbaat veroordeeld......
Er loopt een lange brede straat van het station naar de Grote Markt en daar begint het mooie Leuven. Een stadhuis dat tot de mooiste gotische gebouwen ter wereld behoort. Daar tegenover de Sint Pieterskerk die ik nog wel bekijk (en fotografeer) en ruik (de eerste dienst met wierook is kennelijk net achter de rug) maar waar ik ook weer uitgestuurd wordt. Pas na tweeën welkom. Omdat alle winkels dicht zijn en geen student zich laat zien is het saai op straat, maar de zwerftocht door de prachtige, van oorsprong Middeleeuwse binnenstad levert prachtige gebouwen, aflopende straten en beeldschone binnenplaatsen op. Ik passeer veel colleges in oude gebouwen met fraaie tuinen. Er worden nog veel ‘kotten’ voor studenten aangeboden zo leren affiches voor de ramen. Maar studenten wonen ook prachtig, zo is in het Groot Bagijnenhof te zien. Het is een enorm Middeleeuws complex binnen de stad waarvan alle huizen nog volledig worden gebruikt. De tuinen zijn schitterend onderhouden. Een pareltje. 


Dit is het Grote Bagijnenhof van Leuven dat compleet in gebruik is, vooral voor studentenbewoning.

De oude stad ligt in een cirkel  van wegen en spoorwegen en wordt doorsneden door een snelstromende rivier en straatjes. Daardoor is de stad een onbedorven juweel: een prachtstad die vandaag, zondag, even boven Brussel ging.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten