zondag 8 april 2012


Een koude nacht maar een stralende paaszondagochtend. Ik luister naar radio 1, de EO praatjes om half acht; naar radio 4: christelijke gezangen met een stichtelijk praatje tot negen uur. Ook al EO. Dat is elke zondag raak! Gelukkig begint om acht uur Vroege Vogels, ook veel praatjes maar nu in mijn interesse-sfeer. Om half tien vertrek ik richting stad met de U-bahn en een kwartiertje later wordt ik op weg naar de Munch tentoonstelling omringt door het geluid van alle kerkklokken van Frankrfurt. De Paasdiensten staan op punt van beginnen.

Zaterdag was ik ook al vroeg op pad en wel naar het museum voor toegepaste kunst. In Keulen was ik zeer enthousiast over een soortgelijk museum. Frankfurt is andere koek: de gebouwen zijn fantastisch. Hier staat aan de oever van de Main en groot gebouw van Richard Meier. In zijn huisstijl glanzend wit. (denk aan het stadhuis van Den Haag of het museum voor moderne kunst in Barcelona). Het dateert van 1985 en wordt nu gerenoveerd. Tot dit grote museum behoort ook een (witte) villa die met een loopbrug is verbonden. Deze classicistische Neue Villa uit 1803 is geheel in woonstijl ingericht. Het is er aangenaam vertoeven. Of dat ook geldt voor de ongetwijfeld vrijwillige, oudere toezichthouders die elke verdieping bewaken waag ik te betwijfelen. In museum zelf zijn een groot aantal opstellingen: het gaat over boeken, Chinese vormgeving, potten en pannen en in slechts een zaaltje vind ik het design waarnaar ik eigenlijk op zoek ben.


De villa op de voorgrond en Richard Meier's schepping daarachter.

Over een speciale loopbrug over de rivier loop ik terug naar de binnenstad. Op de brug maakt een Spaanse dame met een i-Pad, verpakt in zo’n toetsenbord-etui, foto’s van haar vriendin. Een vreemd gezicht. En zo fotografeert bijna iedereen met de hun ten dienste staande apparaten dat het een aard heeft. Zelf film ik met mijn fototoestelletje bij de Hauptwache een grote demonstratie van dierenwelzijn-activisten die hier aan een tocht begint. Er is ongelofelijk veel politie op de been. Steeds in groepjes van vijf staan zij rug aan rug rond te kijken. Het blijft echter rustig en zij begeleiden tenslotte de tocht. Ik kijk nog even in de grote warenhuizen aan der Zeil, de koopboulevard, doe maaltijdinkopen en reis terug.
Paaszondag is het dus rustig in het centrum. Het kerkbezoek en het museumbezoek is echter manmachtig op de been. Ik ben dus op weg naar de Schirn, de Kunsthalle Frankfurt die naast de kathedraal ligt. Mij trekt een overzichtstentoonstelling van het werk van de Noor Munch di geloof ik ook al in Nederland te zien was. Ik ken dat werk al redelijk goed door het bezoek aan het Munchmuseum in Oslo. Ik houd erg van realisten als Nolde en Munch en het is dan ook een enerverende rondgang door de zalen. Geen van de schilderijen met de naam De Schreeuw is er trouwens. Hoeft ook niet om het toch een prachtige tentoonstellingen te vinden.


Icelandair 'spuugde' honderden witte pakketen (voorgrond) uit, volgens mij ingevroren vis!


Omdat het mooi weer blijft wil ik ook nog even op het terras van het vliegveld Frankfurt staan. Met de card reis ik toch overal naar toe, niet waar? Frankfurt heeft met Heathrow de eer het grootste vliegveld van Europa te zijn. Inderdaad is het er smoordruk, met passagiers en met vliegtuigen. Enige dingen vallen op: de terminals liggen naast elkaar in een langgerekte gebouwenbrei. Niet in de vorm van pieren zoals op Schiphol. De vliegtuigen staan allemaal naast elkaar aan slurven. En er is veel te weinig plaats! Men heeft voor deze gebouwen een zeer brede strook ingericht waar ook (veel) vliegtuigen worden afgehandeld. Op de ouderwetse manier: rijdende trappen worden tegen de vliegtuigdeuren gereden, dubbele bussen rijden voor en de passagiers worden zo afgevoerd. De terminals zijn met onbemande metrostellen met elkaar verbonden. Ik vond dat de bewegwijzering niet adequaat was. Kortom Schiphol wint het op alle fronten van Frankfurt, al lopen de start- en landingsbanen wel mooi evenwijdig met de gebouwen en is het vlieg-verkeer dus mooi te volgen. Je hoort trouwens dag en nacht overal vliegtuigen!
Paas-maandag reis ik door naar Straatsburg. Frankrijk in dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten