woensdag 27 juni 2012


Verplaatst naar Nivå
Ik heb vanmorgen met veel plezier nog een gecompliceerde boodschap in de binnenstad van Malmö gedaan en daartoe de bus gebruikt maar ik was op tijd terug om uit te checken bij de camping voor 12 uur. De tocht ging nu....naar Denemarken. Ik heb nog wel gedacht hoger in Zweden door te dringen maar dat zou alleen bij mooi zomerweer gebeuren. Fietsen bij het meer Vänern was de bedoeling. Maar nu de zomer niet wil doorzetten houd ik het op stadsbezoek en kies ik voor Kopenhagen. Ik heb niet de brug genomen (ook die is alleen mooi bij zonnig weer) maar de boot van Hensingborg naar Helsingør. Dat was weer een belevenis. Ik kwam als laatste aan boord van een bomvolle boot, de laaddeur sloot onmiddellijk en we voeren al voordat ik op het passagiersdek kwam. Zweedse kronen omwisselen voor Deense kronen en daarna aan het broodje met koffie. Toen ik zat was slot Kronborg al raamvullend te zien. Enfin, met de mok koffie terug naar het vrachtwagendek. Voordat ik de koffie op had mocht ik als laatste de boot verlaten: zo snel gaat zo’n overtocht.


En daar was de oude vertrouwde ‘Gammele Strandvej’ al. De prachtige weg die helemaal langs de Sont loopt en mij al binnen tien minuten bij de al even vertrouwde camping in Nivå bracht. Vers brood bij de bakker van Humlebaek gekocht en Eva en Bent, de beheerders van de camping begroet. Sankt Hans was zaterdag bij mooi weer in de avond prachtig gevierd. Mijn vertrouwde stek was beschikbaar en toen ik eenmaal stond begon de zon te schijnen om niet meer te verdwijnen. Zo ken ik de Deense rivièra weer!
Morgen naar Kopenhagen om de Copenhagen Card te gaan kopen.

In het gezellige koopcentrum van Nivå is ook de bibliotheek gevestigd. Sinds kort staat hier dit beeld voor de deur dat aan duidelijkheid niets te wensen overlaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten