maandag 2 juli 2012


Rondje Noord
Vandaag een rondje noord. Dat deel van Sjealand is prachtig met veel badplaatsen, havens en in het binnenland veel bos. Dus eerst met de trein naar Helsenør om het slot Kronborg te zien. Dat de wens om toch nog eens de Sont over te steken met de veerboot. Vorige week ging het met de camper zo gehaast dat ik er nauwelijks van kon genieten. Vanmorgen wel. Aan dek gestaan en dan zie je Helsenør en Kronborg prachtig verdwijnen. 


In Zweden ligt dan Helsingborg, ook een vrij grote stad. Die zie je nu eens rustig ‘groter’ worden en al gauw komt dan het verlangen om dat stadhuis nader te bekijken. Italiaans, toch? 


Ik loop er een uur rond en dan gaat het weer terug. Die overtocht voor ‘loslopers’ als ik is er vooral om drank in te slaan. Kennelijk is het in Denemarken en aan boord voor de Zweden zo gunstig dat zij massaal sterke drank maar ook pils inslaan. Daar kan kennelijk geen staatswinkel (in Zweden wordt alleen drank in staatswinkels verkocht) tegen op.
Terug in Denemarken neem ik de lokale trein die gedurende anderhalf uur een grote cirkel rijdt rond de Esrum Sø waaraan Fredensborg ligt. Ik hop on en off en bezoek als eerste de vissershaven Gilleleije op de noordelijkste punt. Nog helemaal operationeel met onderhoudswerven en al. Maar hier ligt ook een van de grotere jachthavens, een belangrijk doel voor Zweedse zeilers op de Sont. 


Daarna zie ik Hillerød en Fredensborg om terug te keren in Helsenør. Daar is aan de havenkant (waar nog veel meer wordt gebouwd) een nieuwe openbare bibliotheek gekomen. In 2010 geopend en een sieraard. Zowel van binnen als van buiten. Een hele verdieping voor kinderen, inclusief een complete speeltuin en veel vrij toegankelijke iMacs om het Internet mee op te gaan. Ik controleer even mijn blog en zie dat ik iets moet verbeteren! Tegen zessen weer met de trein naar Nivå. Het is de internationale trein naar Götenburg. De z.g. Øresundtåg rijdt dankzij de grote brug zo Zweden binnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten